První železnice vznikla roku 1828 a byla to koněspřežná dráha Linz-Summerau-Horní Dvořiště-České Budějovice, sloužila především nákladní dopravě soli z hornorakouské Solné komory (Salzkammergut) do Čech
V současné době je v objemu přepravy naše železnice na 4. místě v Evropě
Celková délka všech tratí v České republice je 9 580 km
1 402 km tratí spadá do evropského železničního systému tratí, které jsou nazývány jako koridorové
V současné době je v ČR cca 700 km tratí s maximální rychlostí 160 km/hod (koridor Praha–Ostrava a Praha–Ústí nad Labem), kde jezdí nejrychlejší český vlak Pendolino, a 305 km tratí s maximální rychlostí mezi 120 a 159 km/hod
Česká železniční síť má celkem 6 722 mostů a 156 tunelů
V České republice je celkem 2832 železničních stanic a zastávek
První koněspřežná železnice
Přejezdy
Celkový počet přejezdů k 31.12.2015 je 7 969
Číslování železničních přejezdů v České republice, umožňuje jejich jednotnou, jednoduchou a jednoznačnou identifikaci. Číslo je důležité při identifikaci např. nefungujícího přejezdu, autonehody, uvízlého auta na přejezdu, či jiné situace spojené s přejezdem. Je umístěno na výstražníku.
Pravidlo číslování: Dráha ČR = P1-P9000, Dráha jiného státu = P9001-P9999, Vlečka = P10000-P99999
ŽELEZNICE VE SVĚTĚ
Nejdelší železniční tunel světa ve Švýcarsku
Švýcarsko píše záznam do světových rekordů železnic, 1. června byl otevřen železniční tunel jehož výstavba započala již v roce 1999.
Gotthardský úpatní tunel je železniční tunel, který prochází Gotthardským pohořím švýcarských Alp.
Tunel měří 57,1 kilometru a v některých místech je umístěn až 2,3 kilometru pod povrchem.
Gotthardský úpatní tunel vede z Curychu do Milána a vlaky v něm budou jezdit rychlostí až 270 kilometrů za hodinu.
Po uvedení do provozu jím bude jezdit až 250 vlakových souprav denně. Železniční spojení mezi švýcarským Curychem a italským Milánem se tak zrychlí ze 4 hodin na pouhé 2 hodiny a 50 minut.
Zprovoznění pro pravidelnou dopravu je plánováno na 11. prosince 2016.
Nejkrásnější viadukty světa
Viadukty jsou stavby tvořené pravidelnými oblouky, které znali již Římané. Od Evropy po Indii je mnoho takovýchto staveb, které často přetrvaly i staletí. Jsou to např.:
Port-Launay Viaduct ve Francii
Göltzschtalbrücke v Německu
Viadukt v Indii
Landwasserviadukt ve Švýcarsku
Ribblehead Viadukt ve Velké Británii
Saint-Nazaire-en-Royans-Aqueduc ve Francii
Krausel-Klause Viaduct v Rakousku
Landwieser Viadukt ve Švýcarsku
Lokomotivy z celého světa
Byly to právě lokomotivy, kdo počátkem devatenáctého století dotlačily průmyslovou revoluci k jejímu vrcholu. A lidé na ně nezapomněli. Některé stojí důstojně v muzeích dopravy, jiné ještě pořád brázdí koleje.